10 August 2016
0 Comments

Co je to postprodukce?

Už je to 10 let, co jsem psal do filmového časopisu Premiere (číslo březen-2006) a ptal jsem se jich, proč naše záběry nevypadají tak, jako záběry z filmu. Kde nastává ten rozdíl mezi kvalitní obrazem a amatérsky vyhlížejícím filmem o filmu? Byl jsem moc rád když jsem toto číslo otevřel a viděl že mi odepsali. O moc moudřejší jsem ale nebyl.

Q: Něco je jinak
Už přes sedm let natáčíme amatérské filmy, ale něco tomu stále chybí. Nevím proč, ale když se dívám na nějaký film a potom na záběry z natáčení, tak přesně poznám co upraveno bylo a co ne. Určitě na to existuje nějaký filtr, mohli byste prozradit jaký?

A: Neměl byste postprodukci tolik přeceňovat. Vámi popsaný rozdíl je daný v první řadě vlastnostmi filmového materiálu, jeho rozlišovací schopností a velikostí políčka, která ovlivňuje hloubku ostrosti, a tím i "plasticitu" obrazu. Uživatelé amatérské videotechniky se mohou pomocí filtrů (např. CineLook, FilmFX, Magic Bullet...) filmovému vzhledu jen přiblížit.

Je pravda že bychom neměli postprodukci přeceňovat. O deset let později ji ale nemůžeme ani podceňovat.

V první řadě si povíme obecně, co je to postprodukce. Jedná se o jakoukoliv zvukovou nebo obrazovou úpravu materiálu, který pořídíme. Jinými slovy to co natočíte na místě nemusí být nutně to, co uvidí diváci. Zde se otevírá cesta Vaši představivosti a je pouze na Vás, zda provedete decentní barevné korekce, nebo upustíte uzdu své fantazie.

Správné použití postprodukce tak může mnohdy i natočený materiál zachránit, nebo upravit neestetické chyby, který jsme se při pořizování dopustili. Někdy už točíme materiál cíleně na zeleném, nebo modrém klíčovacím pozadí (protože tyto dvě barvy jsou v barevném spektru nejdále od barev lidské kůže) abychom potom postavu umístili na námi vytvořené prostředí a vytvořili tak fiktivní vesmír, ve kterém se pohybuje.

To samé se týká postprodukce zvuku. Pokud máme kvalitní mikrofon, kterým pořídíme dobrý záznam už na místě, můžeme zvuk bez obav použít a můžeme se soustředit pouze na vybrání ideálního hudebního podkresu, pokud je požadován. Postsynchrony jsou zvuky, které vznikají později v postprodukční fázi a nahrazují zvuky nahrané na place. Má to své výhody. Tou hlavní je že má takto autor absolutní kontrolu nad tím co v konečné fázi slyšet bude a co ne. Nelíbí se Vám šumění větru? Stáhneme ho o 15 procent aby víc vynikl ptačí zpěv. Určitě je skvělé mít všechny aspekty videa pod kontrolou :)

Postprodukce je skvělý sluha, ale zlý pán. Samozřejmě můžete své video protkat skrz naskrz efektními prolínačkami, zářivými efekty, ale ve výsledku se všechny tyto dobré úmysly autora obrátí proti němu. Nic by se nemělo přehánět, abychom z videa neodstranili veškeré kouzlo. Stejně tak ale máte moc změnit Vámi nasbíraný materiál od základu k nepoznání.

  • Jaroslav "Šety" Šetek

    Vystudoval produkci a režii ve Zlíne, a od chvíle kdy skončil začal podnikat v oblasti online marketingu se specializací na video a jeho postprodukci. Svoji práci miluje a svému rozvoji věnuje téměř veškerý volný čas.

0 Comments

PŘIDEJTE KOMENTÁŘ