10 August 2016
0 Comments

Jak vymyslet firemní slogan?

Jedná se o jednu krátkou větu, která reprezentuje Vaši značku. A přesto se za pár let stala neodmyslitelnou součástí reklamní strategie. Má se slogan rýmovat? Platí zde pravidlo čím kratší, tím lepší? Je dobré mít slogan v Angličtině? Pokusíme se na tyto otázky odpovědět.

U sloganu vždy musíme přemýšlet nad několika faktory. Bude se používat pouze v psané podobě, nebo ho spojíme s určitým hlasem, melodií a zvýšíme tak pravděpodobnost jeho zapamatování klientem? I zde platí pravidlo "V jednoduchosti je krása" - Pokud má být slogan snadno zapamatovatelný, vždy bychom měli přemýšlet i o tom, aby měl určitý rytmus. Jako by šlo o krátkou báseň nebo píseň - čím více "vlezlá" bude melodie, tím více utkví v paměti klienta. Každá slabika musí být vybrána tak, aby byla zvučná, aby bylo sloganu co nejlépe rozumět a aby také nešlo o zbytečně složitá, dlouhá slova.

Je dobré mít slogan v angličtině? Pokud máte zahraniční ambice, určitě je lepší, když Vašemu sloganu bude rozumět co největší počet lidí. Čeština je ale jazyk, který umožňuje si se slovy hrát, a na základě dvojsmyslů vymyslet vtipný a úderný text. V nedávné době jsme měli schůzku s technickým a obchodním ředitelem společnosti AJAX pilníky, kteří nás poprosili o vytvoření nového E-shopu a pomoc při modernizaci vizuální identity firmy. Ihned poté co jsme se o společnosti dozvěděli potřebné informace jsme začali o sloganu přemýšlet - Společnost je jediná v České republice, která vyrábí ručně dělané pilníky. Soustředí se na vysokou kvalitu materiálu a tím i vyšší životnost každého kusu.

Po několika diskuzích na toto téma se v naší hlavě objevil slogan: "VYPILOVÁNO K DOKONALOSTI". Vystihuje všechny aspekty, která firma klade na svoje výrobky a zároveň se jedná o slovní hříčku, která reprezentuje práci s pilníkem jako takovou. Potom ovšem přišel požadavek, abychom slogan používali i v anglickém jazyce - firma vyváží pilníky i do zahraničí. Zde se setkáváme s prvním problémem - Slovní hříčky v angličtině nefungují tak, jak si představujeme a ze sloganu se stalo sdělení "TUNED TO PERFECTION". Smysl zůstává stejný, ovšem hříčka, která pomohla zapamatování sloganu zmizela. Pokud tedy budeme předem vědět, že chceme slogan v angličtině, přemýšlejme tak, aby mu rozuměl i úplný lajk. Čím jednodušší bude anglický slogan, tím lépe pro budoucnost naší značky. Uvedu jeden příklad - Co si představíte pod pojmem "I'M LOVIN' IT"? Pokud si po přečtení tohoto sloganu vybavíte i melodii která ho provází, je to jasný důkaz toho, že slogan odvedl svojí práci a je ve Vaší hlavě neodmyslitelně spojen se značkou McDonald's. Ať už jste zastánci a nebo odpůrci. Pokud bychom si vybavili nějaký český slogan dotýkající se lásky, vzpomenete si na výrobek patřící větě "KDYŽ JI MILUJEŠ, NENÍ CO ŘEŠIT"? Bezpochyby se jedná o slogan který může představovat velkou řadu produktů a moc nám o něm neprozradí. Kofola šla touto cestou a to velmi úspěšně a dokázala tyto věty vrýt do povědomí svých českých zákazníků. Vždy mějte na peměti příběh svojí značky a tak i hlavní DNA Vašeho byznysu -> V čem se lišíte? V čem jste jedineční? Na čem si zakládáte? Odpovězte si na všechny tyto otázky a shrňte si je do jedné věty. Těžké? Ano. Přínosné? Velmi.

 

Slogan by měl mít svůj příběh a měl by obsahovat i část příběhu značky, kterou zastupuje.

Jedním z našich klientů byl i nový jihlavský minipivovar Hrboun, který nám svěřil tvorbu celého Corporate Identity, zahrnující tvorbu loga, sloganu, webových stránek, pivních podtácků, etikek, polepů aut, videí, atd... Sešli jsme se s majiteli, kteří nám vyprávěli příběh, z kterého vyšlo najevo proč se toto pivo jmenuje právě Hrboun. Jednalo se o přezdívku jednoho ze zakladatelů pivovaru a jako logo byl použit půllitr piva, který měl pivní pupek. Vybavíme si hned několik sloganů, které se spojují s českými pivy:

  • Braník - Pivo v každé lahvi
  • Kozel - Orosená odměna
  • Gambrinus - Chuť, která dělá přátele
  • Krušovice - Koruna mého srdce
  • Pilsner Urquell - Inspirující chuť
  • Radegast - Život je hořký, bohudík.
  • Staropramen - chlapi sobě

Z některých sloganů je zcela jasné že jde o pivo, z jiných už méně. Za každým z nich se ovšem skrývá příběh, který pomáhal tento slogan vytvořit a zžít se tak dohromady se svou značkou. My jsme šli v tomto případě opět cestou slovní hříčky. Výsledný slogan tedy zněl: "HRBOUN - NAPLŇUJE". Jediné slovo, které se dá chápat několika způsoby a každý z potenciálních zákazníků si ho může vyložit podle svého. Pokud následně slogan nahrajeme, dáme mu typický charismatický hlas, vše správně nafrázujeme, dáme sloganu rytmus a jednoduchou melodii potom můžeme spokojeně z povzdálí pozorovat, jak se našim potenciálním klientům vrývá do paměti.

Nepodceňujte tvorbu Vašeho sloganu, protože se může jednat o nástroj, který o více jak 50% posílí zapamatování Vaší značky.

  • Jaroslav "Šety" Šetek

    Vystudoval produkci a režii ve Zlíne, a od chvíle kdy skončil začal podnikat v oblasti online marketingu se specializací na video a jeho postprodukci. Svoji práci miluje a svému rozvoji věnuje téměř veškerý volný čas.

0 Comments

PŘIDEJTE KOMENTÁŘ